Medische informatieverstrekking aan derden
Wij krijgen steeds vaker en steeds uitgebreidere verzoeken om toelichting van medische informatie en/of medische voorgeschiedenis van derden, dit gaat vanzelfsprekend ten koste van tijd die wij besteden aan onze primaire taak: het leveren van huisartsenzorg.
Om deze toestroom te kunnen blijven voorzien van antwoord stellen wij hier duidelijke regels en voorwaarden aan.
- MEDISCHE INFORMATIE TEN BEHOEVE VAN BIJVOORBEELD KEURINGEN, VERZEKERINGEN EN ARBEIDSGESCHIKTHEID.
- Een ondertekend toestemmingsformulier van de patiënt waaruit duidelijk blijkt dat deze toestemming geeft en ook op de hoogte is van de vraagstelling die aan de huisarts wordt gesteld, is een primaire vereiste.
- De vraagstelling dient voort te vloeien uit de eigen bevindingen in de anamnese en eventueel het lichamelijk onderzoek van de bedrijfs- / keuringsarts waarbij helder geformuleerd dient te worden wat deze bevindingen zijn en waarmee de gevraagde informatie van toegevoegde waarde is voor de besluitvorming van de arts.
De veelal standaard vragen als: wat zijn uw bevindingen, wat is uw diagnose en behandelplan, zijn zaken die de patiënt/ client u uitstekend zelf kan vertellen, hierover is informatie van de huisarts van geringe toegevoegde waarde.
Uitspraken over het te verwachten beloop zullen niet worden beantwoord, dit is immers nu juist de expertise van de bedrijfs-/keuringsarts zelf.
- Wanneer de patiënt nooit op het spreekuur van de huisarts is geweest in het kader van de gevraagde informatie zullen wij hiervoor wel een rekening vragen en u deze bevinding toesturen; een eenvoudig telefoontje met de patiënt uwerzijds had deze onnodige belasting van de huisarts kunnen voorkomen en dat nemen wij u kwalijk.
- Over lopende behandelingen in de tweede lijn doen wij geen uitspraken omdat wij veelal niet op de hoogte zijn van de laatste stand van zaken, ook hierover kunt u het best de specialist zelf raadplegen.
- Wij sturen nooit ontslagbrieven of andere correspondentie van medisch specialisten die gericht zijn aan de huisarts door. Deze dient door de bedrijfs-/ keuringsarts zelf opgevraagd te worden bij de betreffende specialist.
- Helaas zijn wij door schade en schande wijzer geworden, medische informatie wordt verstrekt nádat de rekening is betaald door de aanvragende instantie.
BELANRIJK: HET VERSTREKKEN VAN MEDISCHE INFORMATIE IS EEN ZORGVULDIG PROCES TUSSEN ARTSEN EN NIET TUSSEN HUISARTS EN PATIËNT. WANNEER ONZE PATIËNTEN BETROKKEN WORDEN IN DIT PROCES EN WIJ ALS PRAKTIJK DOOR DE PATIËNT HIEROVER WORDEN BENADERD BESCHOUWEN WIJ DIT ALS EEN BEDREIGING VOOR DE HUISARTS-PATIENTRELATIE EN ZIJN WIJ GENOODZAAKT ONZE MEDEWERKING AAN HET VERSTREKKEN VAN DE GEGEVENS TE STOPPEN.
- MEDISCHE INFORMATIE TEN BEHOEVE VAN JURIDISCHE BIJSTAND
- Het recht op inzage in het medisch dossier patiënten wordt veelvuldig misbruikt in adviezen door diverse instanties zoals sportscholen, gemeentes, werkgevers etc. Daarom verzoeken wij juristen die onze patiënten bíjstaan een ondertekend verzoek om informatie aan ons op te sturen, wij vinden het prettig dat hierin duidelijk vermeld wordt dat u de belangen van onze patiënt behartigt.
- Ten gunste van de leesbaarheid willen wij graag goede specificering van inhoud van de gevraagde gegevens van het medisch dossier.
- De gevraagde delen van het medisch dossier kunnen worden overgedragen door overdracht op een verpakte, ongebruikte usb-stick, vanzelfsprekend kosteloos.